Gołdapskie szkoły podstawowe w czasach COVID-19

Poniżej przedstawiamy Państwu podstawowe elementy systemu pracy zdalnej wprowadzone w szkołach gminy Gołdap.

Jeszcze przed pojawieniem się polecenia ministra edukacji ws. prowadzenia nauczania zdalnego, wychowawcy zbadali jakie są możliwości kontaktu zdalnego z uczniami. Gołdapscy uczniowie zostali zebrani w „wirtualne klasy”. Mają stały dostęp do wychowawcy i nauczycieli przedmiotowych. Jednak praca dydaktyczna to nie wszystko – kluczową rolą jest praca opiekuńczo-wychowawcza. Bardzo ważna w okresie pandemii. Nauczyciel musi być oparciem dla młodego człowieka i pomocą, gdy tej pomocy potrzebuje.

Szanowni Rodzice, wszyscy uczymy się nowej sytuacji. Uczniowie otrzymują informację nt. materiału do opanowania. Nikt nie zakłada, że wstąpicie w rolę nauczyciela. Trudno jest wymagać, żebyście byli na bieżąco z fizyką, biologią czy matematyką – zdecydowanie nie o to chodzi w nauczaniu zdalnym. „Z drugiej strony” komputera czy telefonu jest nauczyciel, który jest do dyspozycji Waszego dziecka. Wytłumaczy temat – tak jak na lekcji, tyle, że zdalnie. Każdy z uczniów ma prawo - i powinien - kontaktować się z nauczycielem. Rodzicu, jeżeli zaplanowany materiał jest zbyt obszerny i jego realizacja zajmuje dziecku więcej niż 4-5 godzin dziennie, informuj o tym nauczyciela. To dla nas wszystkich nowe doświadczenie.

 

W szczegółach:

  1. Podstawowym kanałem komunikacji jest komunikator dziennika elektronicznego. W iDzienniku raportowany jest postęp prac nauczyciela z uczniami – podejmowane tematy w ramach zajęć. Niestety, dostępny system nie ma możliwości prowadzenia spotkań live; załączniki może przesyłać jedynie nauczyciel do rodzica/ucznia, w drugą stronę już nie; zdarza się, że system, w związku z obciążeniem podlega wyłączeniom technicznym kilkukrotnie w ciągu dnia. Jednakże, trzeba też zaznaczyć, że to dzięki decyzji burmistrza sprzed 2 lat, wszystkie szkoły są włączone do systemu dziennika elektronicznego, jej brak skutkowałby brakiem koordynacji prowadzenia zajęć nawet na poziomie szkół, nie mówiąc o gminie.
  2. Niezależnie od iDziennika każdy z uczniów klas IV-VIII jest członkiem grupy w jednym z dostępnych komunikatorów (FB, messenger, whatsapp, classroom.google.com, skype, zoom w MsOffice 365, classdojo, padlet.com) – każda klasa ma swoją grupę, do której należą też wychowawcy oraz nauczyciele prowadzący dany przedmiot. Każdy z wychowawców wybiera program dogodny dla siebie i swoich uczniów – biorąc pod uwagę możliwości logowania, wymagane obciążenie internetem, to na jakim sprzęcie dzieci pracują (są uczniowie, którzy do kontaktu mogą używać, często starszego typu), ilość danych w pakiecie do wykorzystania.
  3. Wszyscy uczniowie i rodzice, za pośrednictwem komunikatora iDziennika oraz innymi uzgodnionymi wcześniej kanałami kontaktów bezpośrednich otrzymali dostosowane do sytuacji plany zajęć.
  4. Pełna informacja o pracy zdalnej szkoły, zmienione plany zajęć, zmiany w zasadach oceny zamieszczone są na wszystkich stronach www szkół.
  5. Materiały/tematy na dany dzień nauczyciele zamieszczają w komunikatorze iDziennika do godz. 8.30, nie później niż godzina rozpoczęcia zdalnych zajęć. Często pojawiają się po południu dzień wcześniej.
  6. Zajęcia zdalne zaczynają się o równych godzinach (o 8.00 w SP3 i SP5; o 9.00 w pozostałych szkołach/10.00/11.00/12.00) zgodnie z przekazanym planem. Od tego momentu nauczyciel prowadzi zajęcia w swojej grupie (klasie) w sposób, na jaki pozwala technologia – na wizji lub jako link do swojej lekcji nagranej i zamieszczonej na YouTube lub w komunikatorze. Po przedstawieniu/wytłumaczeniu zaplanowanego na ten dzień materiału uczniowie pracują nad tematem, a nauczyciel jest do ich dyspozycji w grupie (komunikator, mail, sms, telefon). Każdy z nauczycieli w ten sposób dostępny jest co najmniej do 15.00. W określonych przypadkach (kiedy dziecko może mieć dostęp do telefonu/komputera dopiero po południu, bo korzysta ze sprzętu pracujących rodziców lub sprzętu jest mniej niż dzieci w domu), nauczyciele są dostępni w umówionych godzinach. W razie potrzeby – później – zgodnie z ustalonym z rodzicami rytmem, dopasowując się do sytuacji domowej. Nauczyciele otrzymują zadane prace w formie maila zwrotnego, skanu, zdjęcia wykonanej pracy. Uczniowie mają określoną godzinę przesłania wykonanej pracy, chyba że indywidualne ustalenia z rodzicami mówią inaczej.
  7. Wielki apel do rodziców – szanujmy się nawzajem. Szanujmy czas – nie oczekujmy, że wieczorem czy w godzinach nocnych nauczyciele będą do naszej dyspozycji. Nie dzwoń. Jeżeli musisz się skontaktować, bo wiesz, że rano nie będziesz mógł dopilnować sprawy z ważnych przyczyn - prześlij wiadomość email/sms, następnego dnia nauczyciel odpowie.
  8. W edukacji wczesnoszkolnej  (0-III) nauczyciele planują zajęcia na 3 godziny lekcyjne. Koordynacją zajmują się wychowawcy klas.
  9. Rodzice wychowanków grup przedszkolnych (w Przedszkolu Samorządowym, oddziałach przedszkolnych szkół podstawowych) są członkami grup Messenger i/lub FB, gdzie regularnie otrzymują propozycje zabaw lub adresy stron z zajęciami rozwijającymi poszczególne umiejętności wychowanków.
  10. Zajęcia z wychowania fizycznego, plastyki, techniki, muzyki, religii są realizowane poza wyznaczonym harmonogramem, ale w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla każdej klasy z danego przedmiotu, na zasadzie zadanego zadania z wyznaczonym terminem realizacji. Zaliczeniem wykonania zadania jest zdjęcie/nagranie przesłane do nauczyciela.
  11. Jeśli uczeń nie ma możliwości wykonać zadań zadanych za pomocą internetu, nauczyciel przedmiotu przygotowuje pakiet papierowy, dostarcza go do szkoły i przekazuje informację rodzicowi o miejscu odbioru pakietu lub dostarcza pakiet rodzicowi w sposób wcześniej ustalony.

 

Jeżeli macie Państwo uwagi lub potrzebujecie wsparcia organizacyjnego, zapraszam do kontaktu z wychowawcami, dyrektorami szkół lub z pracownikami Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych (87 615 60 56, 87 615 60 51, 694 484 953).

Ewa Bogdanowicz-Kordjak

Kierownik Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych w Urzędzie Miejskim w Gołdapi